Mina böcker

Det första jag gör när jag kommer hem till folk är att ta en titt i deras bokhylla. Man kan se en hel del av hur en person är genom att se vilka böcker individen läser.  Vad säger då min bokyhylla om mig?

Bortsett från kurslitteraturen i journalistik så är de andra böckerna lite otippade. Det första man antagligen lägger märke till, bortsett från tidningshögen bestående av King, Café, Photoshopguiden, Slitz och Filter är böckerna av Chuck Palahniuk. Fight Club-författaren är antagligen min favoritförfattare. Hans mörka samhällsbetraktelser är skruvade, sjuka och helt fantastiskt roliga. Han har blivit anklagad för att vara nihilist, men jag ser inte nödvändigtvis det som något dåligt.

Bredvid böckerna av Chuck Palahniuk står det en psalmbok. På andra sidan av sångboken för de intellektuellt outvecklade står det en bok om mode. Modeboken heter Snyggt och är skriven av Kings chefredaktör Per Nilsson. På något sätt känns det rätt att en bok som härör ur tron på något imatriellt står inklämd mellan en nihilist och en bok om kläder.

Efter Snyggt står The art of war. Jag har hört att flera ekonomistudenter tar den här boken som råd när de gör affärer eller när de interagerar med andra människor. Efter The art of war står Eye Scream av Henry Rollins. Det är en surrealistisk, jagad bok full av betraktelser, dikter, texter av varierande längd och kvalitet.

Därefter följer Foucault, en biografi om Stalin, en biografi om Che Guevara, olika samhällskritiska böcker och faktaböcker.

Jag har böcker om Cosa Nostra, Gulag, organiserad kriminalitet, ekonomisk historia och Lemmy Kilmeisters självbiografi. Lasermannen trycker sig mot en bok av Noam Chomsky och No Logo. Marilyn Mansons självbiografi smeker ryggen på en bok om AK 47:an. Bibeln står uppknullad mot väggen av Nietzsches Och så talade Zarathustra. Det känns skönt att den heliga boken är tryckt mot ett verk där tanken att Gud är död står uttalad redan i inledningen.

Så ärligt, vad säger böckerna om mig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0