It's all about sex


Midsommarnatten är över och Grebbestad börjar återgå till det normala. I alla fall så normalt som Västkustens svar på Magaluf kan vara innan sommarturismen slår till som ett järnrör i det kollektiva medvetandet.


Kommer man till botten av det hela så handlar midsommarfirandet om sex. Fertilitet kanske är rätt ord men det är mycket roligare att använda synonymer på ordet "knulla". Midsommarstången är en stor kuk som pentererar den våta jorden för att göra den på smällen. Så som jag har förstått det så kommer fallossymbolen som vi låter små barn dansa runt ursprungligen från en tradition med gamla anor. Byhövdingen gick uppenbarligen ut på åkern i midsommarnatten och hängav sg åt självbefläckelse och ejakulerade på jorden för att göra den fertl. Det ansågs vara bra för skörden.


Hur mycket sanning som ligger i den berättelsen har jag ingen aning om, men det låter för kul för att inte återge.


I slutet av mars och i början av april så föds det flest barn i Sverige. Att det sker ungefär nio månader efter midsommarnattens blöta firande är kanske inte så underligt. Det handlar ju om sex. Att fira midsommar i Grebbestad är därför ganska logiskt. Enligt Aftonbladet så är vi uppenbarligen pilskast i Sverige.


Själv firade jag midsommar hemma hos Rebecka. Det var fantastiskt. Adam, den finaste, hade gjort silltårta, gubbröra och lagt in sill. Att han dessutom bjussade på 80-procentig rom och Sink the Bismarck gjorde inte det hela sämre. Själv hade jag med mig sill, köttbullar, potatis, grädfil, ölkorv, värmlandskorv, Laphroaig och naturgodis. Vi tre, plus Elvira och Ponny, åt oss igenom natten, förde djupa diskussioner om att återvända och lämna småstaden, sex, sprit och politik. It was awsome!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0