Hjälp, mitt underliv luktar konstigt!

Veckorevyn. Det är ingen bra tidning, men idag köpte jag den. Det finns inga bra ursäkter, men jag hade mina skäl. Bland alla smink- och modereportage fann jag en kort intervju med September. Dessvärre fann jag även skälet till att jag föraktar den här sortens blaskor.


Veckorevyn, Cosmopolitan och liknande damtidningar återskapar bilden av kvinnan som en emetionell varelse som bör definiera sig själv utifrån mannen. I tjejmagasin blir kvinnans roll att tillfredställa mannen, hon blir det Simone de Beauvoir kallade för "den andre".


Det som framför allt störde mig i det här numret var segmentet "Fråga sierskan" där sierskan Eva Eriksson svarar på läsarnas frågor. För det första så stör jag mig på alla former av experter vars expertis handlar om något ovetenskapligt, andligt svimmelsvammel. Att de då låter den här kvacksalvaren besvara frågor från unga tjejer som frågar om kärleks-och relationsråd är inte bara oansvarigt, det är ta mig fan ondskefullt.


Ta bara det här exemplet. Rebecka 20 hör av sig till Magica de Eriksson med följande fråga:


"För ett år sedan träffade jag en kille som förändrade hela mitt liv. Jag kände mig först tveksam, eftersom jag inte ville bli sviken. Men han kämpade och till slut blev vi tillsammans. Allt kändes jättebra och jag var jättekär. Tyvärr sprack förhållandet för ett tag sedan, han kysste en anna och jag blev helt förkrossad och skällde ut honom. En månad efter att det tog slut träffade han en ny tjej. Jag undrade om det finns starka känslor mellan dem eller om det är mig han hör ihop med? Kommer vi att träffas igen eller har han glömt mig?"


Det är alltså frågan. Vad svarar Eva-som-ser-det-empiriskt-omätbara?


Säger hon till Rebecka att glömma killen, att hans nya sexpartner bara är ett rebound och att det finns fler fiskar i sjön?


Säger hon till den stackars 20-åringen att livet är fullt av bättre killar och att han bara är en loser?


Säger hon till Rebecka 20 att sluta vara ett sådant stereotypt offervåp?


Nej. Istället svarar hon med det här helt fantastiska svaret:


"Han kommer tillbaka och då kommer han att förklara varför han gjorde som han gjorde. Han har alltid haft äkta känslor för dig och aldrig haft för avsikt att utnyttja dig. Han blev nog bara rädd för sina käsnlor och gjorde ett val som han trodde skulle rädda honom undan alla starka känslor. Men som sagt, han kommer tillbaka. Han måste bara vakna till och förstå var hans handlande har lett honom. Så ta det bara lungt!"


Förstår du vad jag menar?


Varför gjorde han som han gjorde? För att han var ett otroget svin som inte kunde hantera sin kuk! (Nåja, sina läppar i alla fall)


Och "Han blev nog bara rädd för sina känslor.." Vad baserar Eva det på?


Jag blir så jävla frustrerad!


Och vem är då denna Eva Eriksson?


Enligt hennes egen hemsida är hon en sierska med "WOW faktor", (ja, hemsidan har särskrivit det) "medfödd förmåga" och 25 års erfarenhet i branschen. Det blir ännu hemskare när man kollar in priserna. En 30 minuters "Love reading" kostar uppenbarligen 235 dollar.


Sinnessjukt.


Som en avslutande sidnotering så tycker jag att det är jättekul att folk hör av sig till tjejtidningar och ställer sexfrågor med inledningsfrasen "Hjälp, mitt underliv luktar konstigt." Just fucking google it!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0