Plötsligt small det



Det brann på Drottninggatan.  En bil stod i lågor. Hundratals människor stod runt den, filmade, fotade, MMS:ade, följde showen.

Det var vad jag såg och det var vad jag valde att skriva om i gårdagens blogginlägg. Och det var jävligt medvetet att det var just det jag skrev om. Jag har nämligen ingen rätt att öppna käften om saker som jag inte vet någonting om. Vet jag till exempel inte om gårdagens händelser var ett terrordåd, en olycka eller, som jag trodde, en uppgörelse i den undre världen, så ska jag inte spekulera.

 

Det finns en anledning till det.

 

Jag tror nämligen att om jag börjar spekulera så kan jag göra mer skada än nytta. Desinformation är värre än ingen information. Tänk om det inte hade varit ett försök till terrordåd, utan bara en olycka?

 

Då hade det varit otroligt korkat att göra som många bloggare gjorde och börja spekulera om muslimska terrorister. Nej, det hade inte bara varit korkat. Det hade varit oförlåtligt att måla ut en etnisk grupp som ansvariga för något som var en mans verk.

Abd al Haqq Kielan, ordförande i Svensk islamisk samling sa till Dagens Nyheter:

 

– Det här verkar ha varit en person som varit förvirrad på nåt sätt. Han har sannolikt haft en plan som han motiverat med religiösa grubblerier. Men som tur var utfördes den amatörmässigt och inte alls professionell.

 

Med andra ord så var det en ensam klantskalle med religiösa vanföreställningar som begick dåden. Att han var muslim är helt irrelevant eftersom beteendet inte är typsikt för muslimer. Han hade varit en klant, en idiot och en galning om han trodde på Jehova, Buddha eller Tor.

Eller om han var ateist.


Ingen bör vara särskilt förvånad över att de första som valde att blogga om händelsen var högermänniskor som får sin huvudsakliga information från Flashback. Det luktar Sverigedemokrat om flera av inläggen. Signaturen Vår tid i Sverige tycker att detta är typsikt för den muslimska kulturen. Gotiska klubben tycker att det är hemskt att media ”mörkar in i det sista” istället för att berätta det de vet, även om kunskapen bygger på undermåliga källor.

 

Själv så går jag på norah4yous och säger att inget barn kan välja sina föräldrar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0